Tuesday, January 3, 2012

Resepi ~ Ikan Masak Tomyam

Assalamualaikum ..


Suara pagi ditahun baru .. mood hari ini lebih baik dari semalam , arini banyak perkhabaran gumbira .. hihi .. Alhamdulillah .. semua berita baik itu rezeki dari Allah .. syukur sangat .. Alhamdulillah ..

semalam dok melayan perasaan je keje nya .. x de mood nak study .. buku penuh atas meja .. tapi study nya ciput je .. huhu .. jom main masak2 .. menu masakan orang bujang .. time papa & mak keluar lah masa aku memunggah dapur .. apa lagi .. main masak2 lah kita .. hehe .. aku x tahu apa nama masakan ni , yang aku tahu nama dia "ikan goreng rasa tomyam" .. hehe ..


Ikan Goreng Masak Tomyam 

Bahan-bahan 
bahan-bahan nya .. 


~ Ikan Kembung ( 1 ekor untuk 2 orang makan )
~ Bawang besar ( setengah biji )
~ Bawang putih ( 2 ulas )
~ Halia ( besar suku ibu jari )
~ Bunga Kantan
~ Daun Kesum
~ Cili Padi ( 3 biji )
~ Cili besar dah diblend ( 2 sudu )
~ Pes Tomyam ( 1 sudu )
~ Sos Tiram
~ Limau Kasturi ( 4 biji )
* nenas , tomato , daun limau purut .. ( bahan-bahan ni kalau ada lagi sodap .. lagi best .. )


cara-cara 


1 ) goreng ikan dulu .. letak serbuk kunyit dan sedikit garam ..
2) tumis cili blend tadi .. sampai betul2 garing .. dah garing letak lah pes tomyam , bawang , cili padi , sos tiram , daun kesum , bunga kantan ..
3) letak lah air sikit , bagi berkuah .. kering sangat pun x bes ..
4) perahkan jus limau kasturi ..
5) letak lah garam & gula .. rumah aku x masuk perisa ' pak aji ' .. so aku x letak la .. tapi x guna pak aji ni pun jadi gak , sedap taw .. hehe ..
6) sudah siap .. tuangkan atas ikan goreng tadi ..

sedap taw .. adik aku berkali2 tambah , lapar punya pasal .. hehe .. 

permulaan tahun yang agak complicated .. huhu .. mungkin sebab aku terlalu serius memikirkan nya .. tambah pulak dengan keputusan papa & petanda mimpi aku .. dugaan .. dugaan .. huhu.. sudah2  .. x mo fikir masalah .. bak kata Mr.S fikir kan cara penyelesaiannya .. baiklah .. sekarang fikir tentang cara-cara penyelesaiannya .. tapi .. camne dengan jawapan dari soalan papa & petanda mimpi aku ..ermmm .. buat masa ni lebih baik aku relax jek .. pura2 cooooool .. huhu ..

No comments: