Thursday, January 12, 2012

Doa ~ Melembutkan hati anak yang degil dan keras

Minggu ni pening kepala je ... xtahu la kenapa .. aku ingat sebab mungkin cuaca panas .. tapi dah beberapa hari aku minum teh pegaga masih x baik .. mungkin sebab panas + stress exam + mungkin tekanan darah gak kot .. ermm .. xpe2 seksa azab sekejap je azie .. pasni boleh berehat2 .. 

pagi ni , datang lambat pulak .. sampai2 office kakak ni mengadu anak nya Farhana masuk tadika dah masuk minggu ke 2 tapi masih liat nak ke tadika .. hehe .. kesian pulak kak nor , dah beberapa hari cuti melayan anaknya yang takut nak pergi tadika .. pastu minta aku carikan " Pelembut Hati Untuk Anak Degil " .. aku banyak kali jumpa Farhana , kak nor beberapa kali gak bawa kat office .. main2 ngan aku .. ok je dia .. degil xde la .. tapi keras hati .. dengan cara lembut ok jek .. sebab masa aku tarik dia belajar menulis , dia ok jer .. lebih2 lagi kalau melayan dia printkan gambar2 koleksi kucing2 aku .. lagi dia suka .. sama minat dengan aku .. so boleh geng dengan aku .. hehehe .. 


tapi x pela , pe salahnya cuba baca kan doa pelembut hati untuk anak2 ni .. masa anak nak tidur hembuskan sikit ke ubun2 kepala .. Insyaallah lembut hatinya .. Aku memang x de anak , tapi dari sumber bacaan yang lain cakap macam tu lah .. cuba ikhtiar .. Abang Fauzir lak cakap " buat lah solat hajat " .. aku belum ada anak , x tahu la camne aku pulak nanti kan .. bagus gak dengar perkongsian orang2 berpengalaman ni , sekurang2nya persediaan kita .. jangan pulaks dera2 nih ye .. nO !! nO !! .. hehe .. 

merujuk kepada sumber2 yang sangat kuat ( dah macam mahkamah pulaks ) , kadang2 orang yang kita nampak macam x suka anak2 ni belum tentu dia langsung x boleh dengan anak2 .. aku ada kawan yang memang x suka anak2 kecil ni .. tapi bab2 mengajar dan mendidik dia memang terbaik .. ramai cikgu2 puji dia , sebab perubahan besar pada anaknya .. mak ayah dia seronok , dan kita sebagai cikgu lagi seronok .. bukan sebab minta pujian , tapi kepuasan terhadap diri sendiri sebab berjaya mendidik anak2 .. bukan senang nak mendidik .. dan x sume dari kita ada kebolehan mendidik .. sumber kedua pulak , belum tentu suka kan anak2 boleh menjaga & mendidik anak2 dengan baik dan sempurna .. menjaga setakat menjaga itu lain .. suka setakat suka lain .. so aku lagi suka istilah menjaga & mendidik ..  jangan nanti anak menangis , kita sama2 menangis .. hehe .. cerita betul nih , bukan rekaan semata2 .. hehe .. esok lusa kita dah jadi ibu baru tahu .. x yah nak pergi kursus mengasuh macam tadika aku dulu .. sifat keibuan itu yang paling mahal buat kita wahai wanita .. x leh dijual beli dengan wang ringgit .. pengorbanan masa , nyawa dan tenaga nak menjaga kita .. sampai lah kita dah besar gini .. terima kasih Pn.Nurhasiah Yaacob .. besar nya pengorbanan mak pada aku , x terbalas jasa mak pada aku .. huhu ..

bercerita pasal anak2 ni, terfikir gak .. camne lah aku dulu kan .. memang lah aku tahu aku ni baik .. hehehe .. perasan !! .. hehe .. tapi mesti lah ada nakal2 dan degil2 kan .. aku pun x ingat .. tapi seingat aku , papa dan mak sangat sabar melayan kami adik beradik .. mak aku dulu memang garang .. tapi garang2 dia , x pernah dia abaikan aku .. biarlah aku merajuk seharian .. tapi tah kuasa apa dan magnet apa sehingga aku x pandai merajuk lama dengan mak .. xde rahsia antara aku dan mak .. semuanya mak tahu .. huhu .. 

No comments: